هتل آپارتمان و رستوران مرزبانی

هتل آپارتمان مرزبانی -تلفن: ۰۹۱۱۹۰۵۷۹۹۳ - ۰۱۳۴۴۶۵۲۶۸۰

هتل آپارتمان و رستوران مرزبانی

هتل آپارتمان مرزبانی -تلفن: ۰۹۱۱۹۰۵۷۹۹۳ - ۰۱۳۴۴۶۵۲۶۸۰

هتل آپارتمان و  رستوران مرزبانی

هتل آپارتمان و رستوران مرزبانی
آدرس : استان گیلان - ماسال
شاندرمن - خیابان شهید عبدالحسین زاده
تلفن: ۰۹۱۱۹۰۵۷۹۹۳ - ۰۱۳۴۴۶۵۲۶۸۰

Hotel Marzbani
Shanderman - Masal
Gilan Province
Contact us:+989119826955

۴۰ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

قلعه گردن رودسر

آرش مرزبانی | چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۱۰ ب.ظ



قلعه گردن رودسر در شهرستان رودسر، بخش رحیم آباد، روستای تول لات در استان گیلان واقع شده است قلعه ای که به قلعه گردن تول لات معروف است. قلعه گردن تول لات رودسر قلعه ای تاریخی به ارتفاع 80 متر مشرف به رودخانه پلرود است. درازای بنای قطعه حدودا 50 متر و پهنای آن 40 متر است و ضخامت دیوارها نیز بیشتر از یک متر می باشد. نوع مصالح به کار رفته در این بنا سنگ بوده و ملات آن نیز ساروج می باشد و  سوراخ های موجود در قسمت داخلی دیوارهای جنوبی نشانگر تیرریزی های چوبی و طبقاتی بودن آن می دهد. در قسمت شرقی وجود سکوهایی از سنگ که احتمال می رود پله بوده نشانگر ورودی قلعه می باشد.
در برخی کتاب‌های تاریخی استان گیلان قدمت این قلعه را دوران سلجوقی دانسته ‌اند؛ ولی با توجه وجود خندق‌ هایی که در اطراف آن حفر شده ‌اند، قدمت آن ‌را به پیش از دوران سلجوقی می‌ توان نسبت داد. متاسفانه بخش عمده‌ای از آن براثر زمین لرزه سال ۱۳۶۹ تخریب شد. قلعه گردن که به اشتباه در بعضی از منابع اینترنتی قلعه گردان آمده، احتمالا سه طبقه داشته و در اصلی آن به سمت جنوب و به‌ سوی رودخانه و جاده باز می ‌شده است.
اخیرا باستان ‌شناسان در هنگام گمانه ‌زنی در محوطه قلعه گردن، یک گور دسته‌ جمعی منحصر به ‌فردی را بدست آوردند. که آرامگاه خانوادگی شخص مهمی بوده است. گور یادشده در شمال شرقی قلعه و مشرف به رود کشکوه است که در آن چهار اسکلت که بدلیل رطوبت زیاد تقریبا از بین رفته‌ اند وجود دارد. این گور، شش ‌ضلعی است و با یک تخته‌ سنگ بسیار بزرگ پوشانده شده است. ورودی آن، دیواره‌های سنگ ‌چین دارد که این موضوع یک ویژگی منحصر به ‌فرد بوده و تاکنون گوری با این مشخصات در استان گیلان به ‌دست نیامده است. قدمت این گور دو هزار و پانصد تا دو هزار و هشتصد سال است. ‌قدمت این گورستان مربوط به هزاره اول پیش از میلاد است و چهار اسکلت کاملا پوسیده و ۱۶ شی در آن به ‌دست آمده‌ اند؛ زیرا مردم آن زمان به زندگی پس از مرگ معتقد بوده ‌اند.
‌باستان ‌شناس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان بیان کرده است که از میان اشیای بدست آمده، اشیای مفرغی نیز وجود دارند که یکی از این اشیا، تبری دولبه با کاربری کلنگ است که در جلو در ورودی گور بدست آمد. سفالینه‌ های این گور به ‌دلیل قرار گرفتن در نزدیک رودخانه و منطقه مرطوب براثر برخورد در هنگام کاوش، ترک‌های فراوانی خورده ‌اند.

قلعه گردن در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۴۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


نکته بسیار مهم درباره‌ بازدید قلعه گردن، چشم‌اندازهای بسیار زیبا از مناظر اطراف آن است؛ زیرا قلعه‌ گردن علاوه بر آن ‌که در ارتفاع و در کنار رودخانه پلرود ساخته شده است، در اطراف نیز در محاصره باغ‌ های چای و مرکبات است و در مسیر مناطق بسیار جذاب و سیاحتی رودخانه سه مـوش، سفـید آب؛ پـلام دره، آب معدنی سجیران، آبشار گرمابدشت، سی پل، آستانه هفت امام رودبارک، دریاچه صمدآباد و هزاران منطقه زیبا وچشم انداز اشکورات رحیم آباد قرار دارد.

مسیر دسترسی قلعه گردن رودسر از رشت :

از رشت که حرکت کنیم و به طرف شرق گیلان بریم؛ بعد از طی مسافتِ 70 کیلومتر به رودسر می رسیم. از رودسر به بخش رحیم آباد می رویم و می بینیم که در فاصله یک کیلومتری روستای تول لات، قلعه گردن تول لات واقع شده است باید 300 متر از بینِ شالیزارها عبور کرد تا به ساحل رودخونه ی پلرود رسید، بعد، از روی پُلِ چوبی باید رد شد تا به قلعه دسترسی پیدا کرد.

  • آرش مرزبانی

پارک ملت رشت

آرش مرزبانی | چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۰۴ ب.ظ



پارک ملت رشت پس از باغ محتشم (پارک شهر) بزرگترین پارک رشت به شمار می رود این پارک با مساحت صدو بیست هزار متری خود در منطقه سه شهر رشت در بلوار شهید انصاری، سه راه کانادا واقع شده است و در سال 1378 پس از طراحی و بازسازی یکی از باغ های قدیمی رشت به نام سیاه باغ به عنوان بوستان ملت افتتاح شد و با سکوها و امکان برپایی چادرهای اقامتی، مکان مناسبی برای گردشگران خواهد بود.

درختان این پارک اغلب قدیمی بوده و جذابیت فراوانی برای بازدیدکنندگان آن به همراه دارد. برخی از امکانات این پارک زیبا شامل امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی نظیر زمین های فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، وسایل ورزشی همگانی، آبنمای موزیکال، ساعت آفتابی از نوع قطبی و به شکل کتاب و قلم، وسایل و زمین بازی کودکان، برکه طبیعی زیبا همراه با دو فواره بلند و پرندگان و ماهی های درون این برکه، نمازخانه و مبلمان پارکی و … می باشد.

قابل ذکر است که مکان انجمن نجوم ثاقب استان گیلان نیز در این پارک واقع است. در سال 1381 نخستین ساعت آفتابی آنالماتیک ایران در این پارک نصب شد و در همان سال یک مجتمع اکوواریومی که دارای 680 قطعه از ماهیان کمیاب تزیینی شمال و جنوب کشور و 28 قطعه خرچنگ بود دراین پارک به بهره برداری رسید. پارک ملت رشت یکی از مراکز ورزش همگانی صبحگاهی در رشت بوده که همه روزه افراد زیادی را برای ورزش همگانی به داخل پارک می کشاند.

در سمت چپ ورودی پارک ملت رشت در بلوار انصاری یک خانه سنتی روستایی بسیار زیبا ساخته شده که بعنوان مرکز اطلاع رسانی گردشگران از آن استفاده می شود و مکانی برای برگزاری برخی از جشن ها و مناسبت هاست. همچنین این پارک دارای کمپینگ بزرگی برای مسافران است که همواره در فصول مختلف، به خصوص تعطیلات پذیرای مسافران بیشماری از سراسر کشور می باشد. برای آبیاری این پارک از سیستم بارانی و در برخی قسمت ها از شیوه دستی استفاده می شود.


دسترسی به پارک ملت رشت :

از دو طریق بلوار شهید انصاری (در شمال) و خیابان امین الضرب (در شرق) رشت امکان پذیراست.

امکانات موجود در پارک ملت رشت :

زمین بازی کودکان، زمین های ورزش، اکواریوم، برکه مصنوعی، انجمن نجوم ثاقب، نمازخانه و مبلمان پارکی، وسایل ورزشی همگانی، آبنمای موزیکال، کتابخانه، مرکز اطلاع رسانی گردشگران

  • آرش مرزبانی

آبشار ورزان

آرش مرزبانی | چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۲۷ ب.ظ

ورزان یا ورازان در موقعیت جغرافیایی N375654 E484146 در استان گیلان واقع است. در فاصله 36کیلومتری شمالغرب شهر تالش (از میدان نماز تالش تا ابتدای بازار سوباتان) و 22 کیلومتری جنوب (از ایست و بازرسی جنگلبانی سوباتان تا دریاچه)دریاچه نئور  در ارتفاع 1900-1970 متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد.آبادی ییلاقی سوبانان روبروی بلندترین کوه رشته کوه تالش ««ریشکاجی یا ریشگاسر»» قرار دارد.جمعیت منطقه ییلاقی سوباتان (شامل گزنه هونی ، بیده پشت و…)بصورت فصلی متغیر است ،بهار تابستان و اوایل پائیز منطقه پر از هیاهو و جنب و جوش است ، ترکیب جمعیتی عمداٌ از تالشان و بومیانی است که به دامداری و دامپروری مخصوصاٌ گوسفند مشغول هستند.سایر ساکنین از اهالی بخش مرکزی و بخش لیسار تالش هستند. طبیعت زیبا ،محیط دلرباوهوائی به غایت نیکوپذیرای خیل طبیعت گردان و کوهنوردان ملی و محلی و به ندرت گردشگران خارجی است.

نام سوباتان که سووتن تلفظ می شود از ترکیب واژه سو به معنای گلپر و تن به معنای وطن است و یک واژه تالشی است. بیشترین تولید گلپر از زمینهای این منطقه در تالش به عمل می آید.


این آبشار در روستای ورزان که در ضلع شمال غربی سوباتان واقع شده و فاصله آن تا شهرک سوباتان حدود 4 کیلو متر است . آب رودخانه ورزان یکی از شاخه های اصلی رودخانه لیسار است که از چشمه های بالا دستی ییلاق سر چشمه گرفته در مسیر خود هنگام ریزش از صخره های عظیم ورزان آبشار زیبا و دیدنی که ارتفاع آن بیش از 100 متر است را تشکیل می دهد.

ساکنین روستای ورزان که بیش از 50 خانوار هستند اکثرا اهالی روستاهای هره دشت شمالی و جنوبی و کوهپایه نشینان لیسار هستند که اکثرا به شغل دامداری و دامپروری مشغولند. بدلیل پایین بودن دمای هوای این منطقه به علت ارتفاع بیشتر نسبت به سطح دریا ، شقایق ورزان نیز دیر تر از شقایق سوباتان شکوفه می زند. از سوباتان تا آبشار ورزان حدود 1 ساعت کوهپیمایی سبک در پیش خواهید داشت.


  • آرش مرزبانی

غار سوباتان

آرش مرزبانی | چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۰۴ ب.ظ

این غار در ضلع شمال شرقی منطقه بکر و سرسبز سوباتان شده است که به نام گنج‌خانه نیز معروف است. مردم منطقه از قدیم معتقدند در درون این غار گنج عظیمی نهفته است و از طرفی به دلیل این که این غار طلسم و جادو دارد، تاکنون کسی نتوانسته وارد غار شود و راز غار را کشف نماید بنابراین اطلاع دقیقی از طول و ارتفاع داخل غار وجود ندارد.

روستای ییلاقی سوباتان در غرب دره لیسار در 36 کیلومتری شمال غرب شهر تالش و 17 کیلومتری جنوب دریاچه نئور  در ارتفاع 1900-1970 متری از سطح دریا قرار دارد. این روستا دارای جمعیت کمی می‌باشد و ساکنان آن در اواخر تیر ماه از روستاهایی چون قلعه‌بین در این مکان اقامت می‌کنند و در اواخر شهریور ماه به خانه‌های خود بازمی‌گردند. سوباتان در ظاهر به اسامی ترکی شباهت دارد اما این نام از ریشه تالشی سووتن به معنای محل رویش گلپر است.

  • آرش مرزبانی

پارک جنگلی سیاهداران تالش

آرش مرزبانی | چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۱:۴۹ ب.ظ


 

پارکی با چشم اندازهایی بسیار زیبا رو به جنگل و کوه های تالش. این پارک از یک طرف به جنگل و کوه های تالش و از طرف دیگر به دریا و جلگه محدود می شود. اما تفاوتی که این پارک با سایر همنوعان خود دارد اختصاص بخشی از پارک به گوزن هایی است که حضور آن ها جانی دوباره به فضا بخشیده است.

از دیگر جاذبه های این پارک سورتمه ریلی ست که هیجانی وصف ناپذیر و یک تفریح مدرن و لذت بخش است. 
این سورتمه که شامل دو خط مستقیم (لیفت) و غیر مستقیم (مارپیچ) به طول 810 متر می باشد از دل جنگل های سیاه داران عبور کرده و لحظاتی به یاد ماندنی، شاد و پر هیجان را برای شما به ارمغان می آورد. 
در تمامی این مسیر پر پیچ و خم مارال های قرمز همراهیتان خواهند کرد.




  • آرش مرزبانی

خشکه ­دریا - شاندرمن

آرش مرزبانی | چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۶ ب.ظ



ارتفاع خشکه ­دریا از سطح دریای آزاد حدود 1500متر است. برای مسافرت به خشکه­ دریا بایستی مسیر شاندرمن ـ دران ـ طالب دره ـ حاجی­ بیجارـ لَچور ـ کوهسار را طی کرد که هر کدام از مناطق مذکور خود دارای زیبایی‌های خاصی هستند. البته هنگامی که مسافر به لـچور رسید می­تواند ادامه­ ی مسیر را از طریق میمونَه ـ کوهَن ـ وییَرگا و سیف­آستونَه ـ نایَه‌شرـ أمروئَه‎خوار, طی نماید ولیکن از مسیر اخیر چندساعتی دیرتر به مقصد خواهد رسید. منطقه­ی بسیار زیبای خشکه دریا یکی از مناطق ییلاقی و بدیع شاندرمن است که در فاصله­ی تقریبی یک روزه راه (به صورت پیاده) از شاندرمن واقع شده است. مسیر دیگر دسترسی به این ییلاق از جاده آسفالته ییلاقات ماسال و از مسیر ییلاق دشته به سمت پایین دست است.




  • آرش مرزبانی

آبشار جیره وزن - شاندرمن

آرش مرزبانی | چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۰ ق.ظ

جهت عضویت در  کانال تلگرام ما میتواند بر روی این متن کلیک کنید.

تخفیف های ویژه تنها در لینک کانال ما ارائه می شود

آبشار جیره وزن در دل کوهای سرسبز شهر زیبای های طبیعت شاندرمن و بعد از روستای زیبای حاجی بیجار و در کنار رودخانه مرغک قرار دارد. این آبشار بسیار زیبا، بیش از 12 متر ارتفاع دارد و از آبشارهای بسیار زیبای استان گیلان می باشد. (جهت دسترسی به این آبشار باید بعد از بقعه امازاده شفیع در مسیر روستای حاجی بیجار دو ساعت مسیر پیاده رو طی کرد)




  • آرش مرزبانی

دریاچه نِئور

آرش مرزبانی | سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۰۳:۴۹ ب.ظ


. این دریاچه دارای نوعی ماهی به نام قزل‌آلای رنگین کمان می‌باشد. جاده کوهستانی برای رسیدن به این دریاچه آسفالت بوده، ولی جاده دور دریاچه خاکی می‌باشد.


ماهی‌های دریاچه نئور هر سال پیش از زمستان صید و جمع‌آوری می‌شوند زیرا در اثر یخ زدن دریاچه این ماهی‌ها نمی‌توانند در زمستان زنده بمانند و پس از زمستان دوباره ماهی‌های کوچک پرورشی در نئور رها می‌شوند.

با بهره‌گیری از آب این دریاچه، تعدادی استخر پرورش ماهی نیز در پیرامون آن درست شده‌ است.

بارندگى مناسب و وجود چشمه هاى فراوان سبب پایدارى وضعیت دریاچه شده ضمن آنکه هواى مطبوع منطقه زمینه بسیار مناسبى براى جذب گردشگر خصوصا در اوقات گرم سال را فراهم کرده است. در اطراف دریاچه چشمه های گسلی فراوانی وجود دارد که دبی آب این چشمه ها بر حسب مقادیر نزولات برفی سالیانه و پایداری برف چالها در ایام گرم و موقعیت آنها متفاوت می باشد. وجود چشمه های متعدد حوضه آبریز دریاچه نئور از مهمترین منابع تامین آب دریاچه بشمار می رود.

این منطقه داراى پوشش گیاهى متنوعى از گیاهان خشکى زى و آبزى است. از جمله شبدر، بابونه، ‌بومادران، آلاله، نعناع و.... که از گیاهان دارویی هم هستند. دریاچه نئور زیستگاه برخی از گونه های پرندگان مهاجر عبوری نیز هست.


این دریاچه در حداکثرین عمق در حد کمینه 5/5 متر و در حد بیشینه 13 متر میباشد. آب این دریاچه برای استفاده آبیاری زمینهای کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گیرد و هر ساله به میزان اندک بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان جهت کنترل جمعیت گامارس های موجود در دریاچه رها سازی می گردد.وسعت حوضه آبریز دریاچه نئور 45 کیلومتر مربع بوده و از مراتع ییلاقی عشایر فندوقلو می‌باشد.

محدوده دریاچه نئور به علت واقع شدن در داخل منطقه حفاظت شده لیسار (گیلان) به دلیل ضوابط خاص موجود بر این مناطق شکار هر گونه پرنده آبی در این دریاچه ممنوع بوده لذا عوامل خاص طبیعی و انسانی حیات وحش این منطقه را تهدید نمی کند.
این دریاچه دارای ارزشهای زیستگاهی – اکوتوریستی – زنبور داری – کشاورزی ودامداری می با شد.

دریاچه نئور که بزرگترین دریاچه طبیعی و آب شیرین استان می باشد در بلندیهای باختری رشته باغرو (تالش) بر روی ولکانیت پرفیر آندزیتی – ائوسن بالایی ایجاد شده است. در سال 1366به منظور ذخیره آب جهت استفاده های کشاورزی سدی در تنها خروجی دریاچه (قانلو دره) احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.

راه دسترسی به دریاچه از هشت پر (طالش)، ریگ، کیش دیبی، شیله، مریان، قلعه جوق، حفظ آباد و عباس آباد.

کوهنوردی بهاره نئور به سوباتان یکی از معروفترین مسیرهای طبیعت گردی شمال کشور برای عاشقان طبیعت ایران زمین می باشد. یک جاده خاکی ناهموار و نیسان رو هم وجود دارد که با گرم شدن هوا و کم شدن بارندگی ها، برای رفت و آمد بومیان و گردشگران از نئور به سوباتان و برعکس مورد استفاده قرار می گیرد. اگر هم قصد پیمایش این مسیر را ندارید میتوانید در کنار دریاچه بمانید. در حال حاضر در کنار دریاچه، امکانات رفاهی و اقامتیِ خاصی وجود ندارد و اقامت فقط در چادر امکان پذیر است ولی وسایل رفاهی، در حد معمول وجود دارد.

  • آرش مرزبانی

ییلاق سوباتان

آرش مرزبانی | سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۰۳:۴۵ ب.ظ

ییلاق سوباتان یکی از زیبا ترین مناطق ییلاقی کشور است که در 20 کیلومتری ضلع غربی شهر لیسار از توابع شهرستان تالش در استان سرسبز گیلان و  36 کیلومتری شمال غرب شهر تالش (هشتپر) و 19 کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور واقع شده است که از شرق به جنگلهای انبوه تالش (لیسار) ، از غرب به دریاچه زیبای نئور ، از شمال به رود خانه خروشان لیسار و ییلاقات خطبه سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان متصل است .
این شهرک زیبای ییلاقی محل سکونت صدها خانوار لیساری است که بیشتر در فصول بهار و تابستان و بخشی از پائیز ، در آن مسکن می گزینند. این محل از چشمه های پر آب و بسیار خنک و هوای عالی برخوردار بوده و دارای زمین های سرسبز پوشیده از چمن است . در داخل و اطراف سوباتان گورستان های متعددی از هزاران سال پیش تا کنون وجود دارد که نشان از تاریخ و تمدن کهن این سرزمین دارد. در مرکز سوباتان حفره هایی وجود دارد که سیلابهای اطراف را در خود فرو می برد و شاید به همین دلیل سوباتان به این نام شهرت پیدا کرده است . در حالی که دمای شهرهای مختلف گیلان ، مرطوب ترین استان کشور به ندرت به کمتر از یک درجه بالای صفر می رسد ، در ارتفاعات سوباتان که 1900 تا 2500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد ، تابستان هم لکه هایی از برف دیده می شود و به همین دلیل اواخر پاییز ساکنین آن که اکثراً دامدار هستند به جنگل های دامنه البرز و سواحل خزر (لیسار)کوچ کرده و فقط 3 خانوار در روستای ییلاقی هونی یش باقی می ماند . ساری داش (سنگ زرد) ، آلچالق (پارک طبیعی درختان آلوچه) ، هاچا داش (جایی که نوک کوه بصورت دوشاخه در آمده) ، چمنزار وسیع بیده پشت ، غار طبیعی گنجخانه ، بازاچه سنتی ، نمایشگاه مردم شناسی عشایری ، چشمه باتمان بولاق بین سوباتان و آسبومار و ییلاقات بالادستی ساری بولاق و چم چمی و باغدا گول   و دریاچه زیبای نئور از نقاط جالب و دیدنی این منطقه می باشد . این منطقه ییلاقی فاقد برق و گاز بوده و علیرغم تغییرات بافت سنتی در مرکز سوباتان ، هنوز صدها خانوار دامدار و عشایر بصورت سنتی و با حفظ فرهنگ بومی در سیاه چادرها (پوری) و خانه های کاهگلی در روستاهای اطراف سوباتان به شغل شریف دامداری مشغول هستند . ییلاق سوباتان به دلیل ویژگیهای خاص طبیعی مورد توجه توریستهای طبیعت گرد قرار گرفته و سالانه هزاران توریست داخلی و خارجی از این منطقه زیبا بازدید میکنند . سوباتان هتل و اقامتگاه رسمی ندارد و مردم خونگرم سوباتان در خانه های خود از این مسافران پذیرایی می نمایند.



  • آرش مرزبانی

ییلاق اولسبلنگاه ماسال

آرش مرزبانی | سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۰۱:۱۱ ب.ظ



منطقه ییلاقی اولسبلنگاه یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان که در فاصله حدود 25 کیلومتری شمال غرب شهرستان ماسال در  قرار دارد و در میان روستاهای ییلاقی ماسال، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

این منطقه ییلاقی که در ارتفاع 1489 متری از سطح دریاهای آزاد واقع شده، دارای چشم‌اندازهای بسیار زیبا می‌باشد و از گیاهان مرتعی پوشیده شده است. در این منطقه پرجمعیت، ساختمان‌های مسکونی زیادی با اسکلت چوبی استقرار یافته‌ و اغلب ساکنان آن از شهروندان ماسال می‌باشند که برای استراحت و گذراندن فصل گرما، به این منطقه مراجعه می‌نمایند.در خصوص وجه تسمیه این منطقه گفته می‌شود که واژه «اولسبلنگاه» از دو بخش «اولسا» و «بلنگاه» تشکیل شده است که به معنای جایگاه بلندی است که درخت ممرز می‌روید.

  • آرش مرزبانی

غار آویشو شاندرمن

آرش مرزبانی | سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۰۱:۰۶ ب.ظ

غار آویشو واقع در منطقه ای به همین نام در جنوب غربی شهر شاندرمن شهرستان ماسال است.

این غار آهکی که از لحاظ زمین شناختی جزو اشکال کار دستی در سنگ های کربناته به شمار می رود در اثر عملکرد آب های جاری بر روی این سنگها در مدت زمان بسیار طولانی شکل گرفته است.

ستون های آهکی چشم اندازهای زیبا و منحصر به فردی را در این غار به وجود آورده اند و دهانه بسیار بزرگ غار به ارتفاع حدود ۱۹ متر و عرض ۱۴ متر که در میان غارهای کشف شده در استان نظیر آن یافت نمی شود.

تاکنون بیش از دو هزار متر از ژرفای غارآویشو که طویل ترین غار استان گیلان محسوب می شود توسط غارنوردان و کوه نوردان محلی مورد پیمایش و اکتشاف قرار گرفته است.

قرار گرفتن “غار آویشو” در مجاورت سنگ های دگرگونی کمپلکس شاندرمن که بقایای دگرگون شده از پوسته اقیانوسی پالئوتتیس به شمار می روند بر زیبایی آن افزوده است.

در شهرستان ماسال و شاندرمن بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگ ترین آنها غار ” آویشو” است که در ارتفاع یک هزار و ۳۰۰ متری از سطح دریا و بین مناطقی همچون ” تائی بنه”، “انده چو” و” خماسون ” در بستر دره ای کم آب قرار دارد.

این غار شگفت انگیز که در حوزه جغرافیایی بخش “شاندرمن” شهرستان ماسال واقع شده از بزرگ ترین غارهای گیلان و در نوع خود یکی از کم نظیرترین غارها در سطح کشور است.

دیدن قندیل و مناظر بکر اطراف و نیز تماشای درون غار برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب است.

قدمت بیش از ۷۵ میلیون ساله “غار آویشوی ”

بر اساس پژوهش های زمین شناسان قدمت غار آویشو که حدود دو کیلومتر طول دارد به حدود ۷۵ میلیون سال قبل باز می گردد.

در این غار هفت آبشار و شمار زیادی قندیل وجود دارد و در صورت برنامه ریزی می توان طبیعت گردان زیادی را به منطقه جذب کرد.

  • آرش مرزبانی

گیلانگردی - مناره انزلی

آرش مرزبانی | سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۷ ق.ظ

فاصله هتل مرزبانی از شهر انزلی

طبق نوشته‌ها در سفرنامهٔ خسروخان گرجی حاکم گیلان آن را درسال ۱۲۳۰ هجری – قمری برابر ۱۸۱۵ میلادی و ۱۱۹۴ شمسی از آجر بنا نهاده‌است. هدف از ایجاد این بنا، دیده بانی از دریا و هم به منزله فانوس دریائی بوده‌است تا دریانوردان شب هنگام ساحل را با مشاهده روشنائی در بالای منار، شناسائی و شناور خود را به داخل کانال برسانند، روی همین اصل، چراغی برفرازآن روشن و نگهبانی در آنجا به کشیک دادن می‌ایستاد. درسال ۱۳۰۷ شمسی پس از مرمت این برج ساعتی چهارسو برفراز آن استوار گردید. شهرداری این ساعت را که هفته کوک بوده از کشور آلمان خریداری و نصب نموده بود.

متأسفانه سال‌ها بود که دیگر زنگ ساعت آن به گوش نمی‌رسید وساعت از کار افتاده بود تا اینکه در سال ۱۳۶۹ شمسی شهرداری ساعت قدیمی را که فرسوده بود تعویض و ساعت الکتریکی را به جای آن نصب نموده‌است.ارتفاع منار۲۸ متر تا بالکون۲۰ متر است.

  • آرش مرزبانی